Veel klachten over sociale zaken

Lelystad – De meeste klachten van inwoners van Lelystad hebben te maken met de afdeling Sociale Zaken. 

Dat blijkt uit het eerste burgerjaarverslag van de gemeente. Ruim eenderde van de klachten (38 procent) betreft de sociale dienst. Een kwart klaagt over de samenleving en nummer drie op de is de sector stadswerken. 

Het gemiddelde rapportcijfer dat de Lelystadse ambtenaar krijgt van de burger is een 6,7. Bij de afhandeling van brieven scoort de ambtenaar een onvoldoende (5.4). bij een bezoek aan het gemeentehuis komt hij of zij er veel beter af: 7,2. De waardering voor de wijkposten is iets gedaald.

Van alle meldingen (te onderscheiden van klachten) gaat het merendeel over vervuiling en stank, namelijk 2707. Over speelplaatsen wordt het minst contact opgenomen met de gemeente, Groen, water en technische installaties staan ook hoog op de lijst met 1343 en 765 meldingen.

Het centrale thema van het allereerste burgerjaarverslag is 'De gemeente Lelystad luistert'. Het boekwerkje werd donderdagavond tijdens de raadsvergadering gepresenteerd. Het doet verslag van de contacten tussen gemeente en bewoners en biedt verder informatie aan burgers die in de toekomst contact willen opnemen met de gemeente.

   terug naar Index